torsdag 5. november 2009

Tyglar.

Her er det bare drittvær. Det snør og sludder og regner, og det blåser og er kaldt. Og jeg sykler.
Snøen legger seg, og det blir glatt og jævlig. Så det er sikkert ikke lenge til jeg må parkere sykkelen, og begynne å gå istedet.

Ihelga var mamma og pappa her. De tok fly, og hadde stor og fancy leiebil. Med sølvfarge.
De bodde i det store, gamle huset til Pelle og Eva (de som Ariella bor hos), og de syntes det var flott. Det var iallefall mye bedere enn å sove på gulvet hos meg. Og huset er jo nesten som ett museum.

I grundutbildninga holder vi på med en masse prøvelapper. Sånne med ilegg, sånn at det blir effekter, til for eksempel pannebånd, og nesereimer og slikt, og foringer tilnakkerimer og lignende. Akkurat nå holder jeg på med å rundsy. Det er ikke noe morro, og det er ganske vanskelig, og jeg håper jeg slipper å få bestilling på rundsydd kandar. For det vil ikke jeg lage!
Men jeg har endelig begynnt på de lenge planlagte rundflettede tøylene. Jeg skjærte ut 35 m snører i väskläder, og har skjøtet og flettet innimellom alle prøvelappene mine. Det er mye morsommere med noe som blir noe ordentlig. Jeg ble ferdig med flettningen i går, og i dag la jeg dem i bløt, for å rulle dem ,sånn at de skulle bli litt mere jevne og tette, og ikke så kantete.
De lå i bløt i to timer. Jeg tenkte at det var lurt, sånn at de skulle være ordentlig gjennombløte. Men det var ikke så lurt det, og da jeg begynnte å rulle, så løsnet finishen. Finishen er ett sånnt lag som de legger på for at læret skal være mere motstandsdyktig, og penere å se på. Jeg har jo flettet med det her læret før, det er det samme som jeg brukte på skulderremmen til indianerveska mi. Men da bløtla jeg den ikke før jeg rulla. Så nå henger de til tørk igjen, og jeg håper finishen fester seg igjen. For det blei ikke så fint der den løsna. Men jeg veit jo iallefall hva jeg ikke skal bruke neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar